INNOVATIE

Afgelopen jaar ontwikkelden we het prototype van de Social VR NeuroCap. Hiermee kun je in de gecreëerde virtuele wereld realtime je mate van focus en/of ontspanning terugzien.
We meten met neurofeedback hersengolven en zetten deze om in beeld, bijvoorbeeld visuals die veranderen van rood, naar geel naar groen, naarmate de focus sterker wordt ga je meer naar groen.

Zorg&ICT_NeuroVRcap.001

Prototype Social VR NeuroCAP 2016 – Hersengolfmeting geeft in VR realtime visueel feedback in focus en ontspanning & objectieve data

 

We deden een pilot onderzoek onder een klas met jongeren met autisme. Onrust en gebrek aan focus maakten het moeilijk om op te letten in de klas, wat ook het lesgeven lastig maakte. Met deze klas zijn we ruim een maand een VR en biofeedback onderzoekstraject ingegaan. Elke week gingen de leerlingen individueel in de virtual reality een les meemaken met de nodige afleidingsmomenten. De helft van de groep kreeg naast de virtual reality beleving ook realtime neurofeedback. In de VR wereld zagen zij terug wat hun staat van focus was. We hebben per sessie schriftelijk en mondeling geëvalueerd met de deelnemers en een mondelinge eindevaluatie gehad met de mentor. “Van buitenaf was het vooral lastig te zien of er intrinsieke motivatie was” zei de mentor van de klas. “Nu is dat heel duidelijk, het gaat goed.”
De objectieve data analyse wordt nu uitgevoerd.

Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Share this...